choke????

Technische vragen voor 1500 Drifter
Plaats reactie
jowipaulissen
Berichten: 11
Lid geworden op: 18-05-2013 12:24

choke????

Bericht door jowipaulissen » 26-05-2013 12:15

Hallo,

Ik heb gister een 2002 drifter 1500 gekocht.
Nou weet ik er niet veel van en heb ik helaas geen boekje bij de motor.

Als we de motor koud starten gaat hij even op een hoog toerental en na enige tijd valt hij terug in toeren en loopt hij mooi rustig stationair.

Nou zit er een choke knop onder de contact sleutel. Alleen deze doet niets!?.. is dat normaal? als de motor warm is en je start hem dan is het maar net hoe warm hij is. Als hij nog netjes op temperatuur is dan loopt hij eigenlijk meteen rustig stationair. Is hij al iets afgekoeld dan gaat hij vrij kort wat hoger in toeren.

Regelt de motor dit zelf?? of is die choke knop gewoon stuk??

Hopelijk hoor ik iets van jullie.

Groetjes Jowi

walter
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-08-2011 16:21

Bericht door walter » 30-05-2013 00:24

Hallo Jowi,

Voor de gezwarte 1500 Drifters bj 1999/2000 is de handleiding hier in te zien en uit te printen of downloaden per hoofdstuk:
http://www.kawasaki-techinfo.net/showOM ... ng_code=EN

Voor de chromen 1500 Drifters 2001 en later is hier de handleiding:
http://www.kawasaki-techinfo.net/showOM ... ng_code=EN


De choke op de 1500 is niet anders dan een toerentalverhoger, bij mij doet het maar erg weining. De 1500 heeft een elektronische injectie itt de 800, deze heeft een carburateur. Dus dat verhoogd toerental regelt de injectie.

Het stationair toerental kan je instellen met het draaiknopje onder de rechter luchtinlaat.

jowipaulissen
Berichten: 11
Lid geworden op: 18-05-2013 12:24

Bericht door jowipaulissen » 30-05-2013 07:43

dankje!

Het viel mij inderdaad op d`t de motor zelf zijn ''choke'' regelt en als hij warm genoeg is daar niet meer aan doet.

Die choke knop die er op zit doet niets merkbaars. Verhoogt geen toerental.. niets.

Maar goed de motor loopt prima en start goed dus niets om zorgen over te maken lijkt me.

Digitus
Berichten: 30
Lid geworden op: 01-09-2011 23:51

Bericht door Digitus » 31-05-2013 17:48

Een 1500 drifter heeft brandstof injectie die zelf het optimale lucht/brandstof mengsel regelt, ook als de motor koud is. De choke die je hebt is eigenlijk geen echte choke zoals op een carburateur, maar een "fast idle" een knopje dus om je stationair iets hoger te zetten als de motor koud is, zodat hij niet uitvalt. Heel veel mensen gebruiken dit niet eens, maar ik vind een fast idle knop wel handig als je heel langzaam moet rijden en de gewone stationair de motor net niet trekt

Als die knop bij jou niets doet, is het misschien een kwestie van een kabeltje af stellen: strakker of minder stak

Een 800 heeft nog een ouderwetse carburateur, hier zit dus een echte choke op.

heb je geen originele uitlaat en/of luchtfilter meer op je motor zitten, dan kan het zijn dat het lucht/brandstof mengsel niet meer optimaal is en dan zou de motor eigenlijk weer opnieuw afgesteld moeten worden. Dit geldt voor zowel de injectie als de carburateur motoren. Het afstellen van de stationair hoort hier ook bij
A flying saucer will appear when a nudist spills his coffee.

jowipaulissen
Berichten: 11
Lid geworden op: 18-05-2013 12:24

Bericht door jowipaulissen » 31-05-2013 17:56

Digitus,

Thanx voor de uitleg!
Er zit inderdaad een andere uitlaat op dan origineel.
Er zit nu een longshots van Vance & Hines op, maar die is er door een filiaal van motorport op gezet en daarna ook altijd daar onderhouden.
Ik ga er dus van uit dat hij toen al netjes is afgesteld.

Hij loopt overigens netjes en lekker soepel, maar ik vond het zo vreemd dat die ''choke'' knop niets deed. Hij trekt ook het toerental niet omhoog.

Maar goed, ik ben blij dat het dus gewoon zo hoort te werken.

Groetjes Jowi

Digitus
Berichten: 30
Lid geworden op: 01-09-2011 23:51

Bericht door Digitus » 31-05-2013 18:32

Hoi Jowi,

Onderhoud door motoport zegt niet zo heel veel. Motoport is een francise, dus het kan zo zijn dat wanneer de ene motoport geweldig is, de ander erg slecht kan zijn. Voor meer inzicht kijk op:
http://www.baatsen.com/dealerinfo.php

Het afstellen van een motor kan niet door een reguliere dealer/motorzaak gedaan worden, hier zijn specialistische bedrijven voor. Ik heb zelf een motor in Roden af laten stellen, hier kun je zien hoe dat gaat, dit was ook een model met injectie:

http://www.youtube.com/watch?v=fsQd-7cqQvE

Maar als de motor goed werkt is dit natuurlijk niet nodig. Bij mij was het een wereld van verschil in rijgedrag en verbruik !
A flying saucer will appear when a nudist spills his coffee.

Plaats reactie