Indy"s viking drifter tour 2014 The story

Hier kun je je reis ervaringen delen met anderen.
Plaats reactie
Indy
Site Admin
Berichten: 553
Lid geworden op: 29-06-2010 10:43

Indy"s viking drifter tour 2014 The story

Bericht door Indy » 29-03-2015 19:06

1. Donderdag 19 juni 2014

Afbeelding

Afbeelding

5 uur de wekker gaat, gaat het nu echt gebeuren de grote Viking tour gaat beginnen .
Een goed ontbijt en mijn meisjes een dikke zoen gegeven zo draai ik om kwart voor zes de veldstukken op.
Het is fris maar in de verte zie ik de zon al schijnen .
Emden de A31 omhoog Bremen Hamburg en dan naar Odense in Denemarken bij de grens staan de politie te controleren, ik steek mijn hand omhoog en mag doorrijden.
Het regent dan weer zon .. zo droog ik iedere X weer mooi op. Voor Copenhagen een paar behoorlijke bruggen dan zie ik staan Malmö 30 km.. wow die brug is extreem groot en indrukwekkend staat een harde wind die ik bijna de hele weg al vol op de kop heb, maar nu naar zweden op de brug heb ik hem eindelijk in de rug.
Net buiten Malmö wat gegeten, voltanken en door ..na een 50 km snelweg draai ik van de weg af onverhard en het begint harder te regenen .. zo meteen maar een aanvoelen hoe de drifter zichhoud volle bepakking en onverharde wegen. Meren links en rechts bossen af en toe een huisje .. dit is het hiervoor ga ik hier naar toe..
Meer en meer regen... besluit een slaapplek te zoeken kijk een b en b.
Ik bel aan wat denk je vol...... grrr nou ja dan maar verderop kijken...niet veel later zie ik een camping met huisjes .. bingo. 250 kr en ik slaap droog..
Later op de avond komt de zon nog kijken maar ik duik mijn bed in...1010 km ver gekomen niet gek voor de eerste dag

Dag 2, 20 juni 2014.


Afbeelding

Afbeelding



7 uur de wekker gaat, heerlijk geslapen zo'n schijn wat wil ik nog meer.
Ik gok erop dat ik geen regen krijg vandaag dus de regenoveral diep weggestopt. Even voor acht draai ik de weg op.
Doel Alsen 900 km verderop dat had ik niet in de gaten!
Vol goede moed begin ik de zon schijnt ik denk het wordt zo warmer jaja dat dacht ik avonds nog uiteindelijk winter handschoenen en regenoveral aangetrokken .
Rond de middag een kebab met stripes /patat gegeten bach zonde van het. geld smaakt verschrikkelijk . Blikje cola en door..
Ondertussen met Ulf ge SMS dat ik er aan kom. Is toch verder dan ik dacht. Tegen 1700 uur sta ik te tanken bij een druk kruispunt allemaal classic cars hotrods en een Volvo die met rokende banden staat te wachten voor het rode licht. Shit wat een rooooook .
Op naar alsen, ik draai linksaf grind pad op tot ik het bord Ede zie staan even weet ik niet waar ik ben ben steen koud en sms krijg ik met moeite verstuurd .
Mijn gevoel zegt gewoon de weg volgen, na 8 km kom een auto me te gemoet dat zijn Ulf en Lisa ..
Ik volg ze met een gangetje van 70 over de grind weg.. allemaal normaal volgens mij.
Aangekomen blijkt dat er een aantal mensen op me zitten te wachten voor een diner.
Ulf bied me eerst een whisky aan die kan ik wel gebruiken, hij laat me mijn verblijf zien een huisje met alles erop en eraan met warme douche ...
Dan door een stuk Bosch wandelen naar de buren daar zit de grote tafel vol met mensen te wachten op mij... zoiets vergeet je nooit meer wat geweldig .
Eten geweldig bier en schnaps ..na het eten vertrekken de eersten ik vraag hoe laat het is, buiten volop licht. .2300 uur kan niet echt zelfs nu is het nog licht buiten.
Morgen ontbijten en door verder naar het noorden ..


Dag 3, 21 juni 2014

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Heerlijk geslapen, uitgebreid ontbeten en om 09:45 op de motor gestapt Ulf had me een korte weg vertelt maar dat eindigt in een doodlopende weg waar ik maar net de drifter kon draaien .
De wegen worden eenzamer langer en elk tankstation tanken een praatje maken wat eten en door.
Tussen de fikse buien door schijnt af en toe de zon net lang genoeg om mijn regenpak droog te rijden.
Vandaag lange onderbroek en vest met daarover de regenoveral .
Ben vertrokken met 5 GRD en het voelt steeds kouder aan...
Na bijna 600 km zie ik een bord
Heidi lodge dan draai ik het onverhard op en bel aan bij.
Www.heidi-lodge.se
Warme douche praten voetbal kijken veel lachen en een pilsje.
Lig ik om half twaalf in mijn nest.
Ben nog 80 km van de Artic Circle vandaan, en dan maar zien hoe ver ik in Finland kom..


Dag 4, zondag 22 juni

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Goed geslapen en dat bij 0 grd , dikke donsdeken om me heen. Ontbeten en om 8.30 vertrokken, eerst maar tanken kun je nooit te vaak doen zo 100 a 150 km gewoon volgooien je weet nooit wanneer het weer kan.
Reis verloopt lekker af en toe wat regen maar niet veel. Eerst na een kleine honderd km bereik ik de poolcirkel gaaf hoor eindelijk .daarna is het Doel is Finse grens over te steken en dan zien we wel verder.
Na 500 km kom ik om 1600 uur bij de grens aan. Raar de wegen zijn beter maar de rest is niet veel anders. Het landschap is wijder opener in de verte staat een kudde elanden te grazen .. het word al laat plots moet ik rechtsaf , onverhard nu had ik in zweden best wel wat onverhard gereden maar dit is stukken beter.
Na enige tijd heb ik de gang er mooi in, wel oppassen en niet van de weg raken.
Zo uit het niets een tankstation effe bijtanken ook inwendig ...
Begin honger te krijgen ik stop en maak mijn macaroni warm, het stikt van de muggen en ik besluit door te rijden maar na 80 km stop ik bij een meertje en zet de tent op neem een borrel en ga slapen.
Morgen op naar Noorwegen .

Dag 5 maandag 23 juni 2014,


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


02:00 uur wakker eruit pissen, moet ook gebeuren .
Een uur later ligt ik nog wakker de lucht betrekt straks krijgen we regen. En die muggen zijn ook nog wakker hele kop vol bulten ..
Boel ingepakt ontbijtje en om 03:15 uur trap ik de brommer aan. Maar een geluk het is alweer volop licht...
Daar tuf ik dan en om 05:00 uur rij ik de grens met Noorwegen over.. die gekke elanden zijn ook al wakker, volgens mij trek mijn motor ze aan, staan ze voor je kijken ze je aan rij ik door rennen ze mee.
Om 6 uur sta ik voor de keuze richting Rusland gaan of... nee tuurlijk naar de grens dat wil ik zien.
Landschap veranderd snel. Bergen met sneeuw op de toppen ruw ruig veel wind aan alles zie je dat het leven zwaarder is.
Tankstation even een brood eten, en op na die grens ,niet veel later ja een grens met een open hek.. okay dat was dat. Nu door naar Vardo, mensen dat is zwaar meer wind meer regen en lang 130 heen en 130 terug ..komt geen einde aan vooral als je elke 40 km moet pissen .
Het is te vergelijken met de afsluitdijk, maar dan langer windkracht 8 en een kloten wegdek .
Maar mij hoor je niet klagen.
Ik ben 14 km voor Vardo en moet wederom ja je raad het al ik stop en met mij een auto raam gaat open en hij laat me een fles whisky zien kijk zegt die feest vanavond of ik mee wou, bleek ook een biker te zijn die nu in Bangkok woont maar eens per jaar deze feestdag komt vieren.
Hij zegt er is sauna en koud waterbad muziek .. ik bedank de man en eindelijk kan ik doen waarvoor ik gestopt was.
Zo verder, niet veel later ze ik het eiland liggen waar Vardo op ligt.
Tunnel van 2800 meter onder het water door.. knal BAM gaat het in de uitlaat dan zie ik een bord 60 km/h staan oeps ......
De stad stelt niet veel voor vishaven sterren kijkers bollen en weer in de gaten houders .
Ik draai om nogmaals door de tunnel te knallen want de benzine raakt op en zo kan ik precies terug komen. Aan de andere kant stop ik om een foto te maken . Wat denk je stopt er weer een auto raam gaat open ja hoor een. Grote kale man bikers vest aan begint een praatje waar ik vandaan kom waar ik heen ga ,ik zeg ik ga terug Vardo was mijn eindbestemming.
Niet doen je moet nog 40 km door naar het volgende dorp.. maar ik moet tanken en heb er geen gevonden in vardo, hij vertelt me waar die zit en hij schrijft zijn telefoon nr op voor als ik onderdak of pech heb.
Na 8 km naar het volgende dorp zijn gereden denk ik. Nee niet nog meer wind en tegen en draai om
.niet veel later 1400 uur heb ik een pension gevonden douche en bed voor 114 euro ik zeg tegen die meid adios. Draai me om en ga 10 km verderop heb ik alsnog een slaapplaats gevonden .
Morgen weer een nieuw avontuur nu slapen zonder die Kloten muggen .
De Nordkapp is het doel voor morgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 6, woensdag 25 juni 2014.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Vandaag de dag dan zal ik op de Noordkaap staan. Het is 7 uur als ik wakker wordt bedden zeer slecht maar het was in ieder geval warm.
190 km te gaan lets go.
Tanken en ontbijt in hovannig dan is het nog 30 km het uitzicht veranderd steeds zo rij je bij de zee en zo door niemands land zeer indrukwekkend .
Plots een lange rechte weg omhoog ik zet de gopro aan dit wil ik niet missen, op de top staan poortjes een meisje zit daar alleen vol bewondering vraagt zegt ze koud he...ik lach maak een praatje en betaal. Grote parkeerplaats een paar motoren en de sneeuw valt uit de lucht.
Moe maar voldaan stap ik af pak een broodje en flesje cola en loop naar de bol...wat een uitzicht de zon komt er zelfs door. Nadat ik nog wat souvenirs gekocht heb de 130 km terug gereden .
Op door naar Alta de terugreis is begonnen, onderweg Sami tegengekomen volk wat hier oorspronkelijk leeft, gewei met nog een stuk schedel eraan vast .
Ik rij nog even door en het landschap veranderd steeds zeer cool bergen bedekt met sneeuw en andere groen. De rust en stilte die je voelt als je stop is ongelooflijk
Tijd om een slaapplaats te zoeken, Artic camping .. ja dat wordt het een top huisje met super uitzicht.
De camping man geeft me nog wat rij tips ik neem een andere weg naar Tromso om zo door naar de Lofoten te rijden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dag 7 donderdag 26 juli 2014


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



07:00 de wekker gaat Bah ik lig zo lekker .. nou ja eruit spullen gepakt en op naar Tromso wel even de toeristische route genomen, die mij verteld was door de eigenaar van de camping gaat over het eiland Senja schijnt een sprookjes eiland te zijn.. de route erheen is al. Overweldigend en voor het eerst schijnt de zon.
Eerste boot kam ik zo op hoef niet te wachten dan gaat het 22 km over het eiland naar de volgende boot daar moet ik een uur wachten en praat wat met een Duits echtpaar die op de fiets onderweg zijn.
Op een bootje tussen die fjorden is een rare gewaarwording. Wel iets anders dan op een boot in het Garda meer.
Niet veel later rij ik Tromso binnen, waar ik door rij naar Hansnes waar Tove woont.
Na een uurtje rijden vanaf Tromso ontmoet ik Tove een vrouw waar ik al enige tijd mee Chatte op Facebook .
Kopje koffie gedaan en even gebruik gemaakt van haar motorlift zo dat ik mijn ketting na 5000 km even kon smeren , begon wat te kraken er meteen een klein busje kettingspray op leeg gemaakt .
Na een uurtje neem ik afscheid van haar en haar man en vervolg mijn weg naar Senja, ik rij naar de plek waar in de zomer een ferry vaart.. er staat 1 auto.. even vragen of die boot wel gaat ja de laatste boot gaat om 21:15 uur uurtje wachten dan maar in het zonnetje broodje heerlijk .
Om 22:00 uur komt de boot aan. Ik rij het dorpje uit wow dit is echt adembenemend mooi, lijkt echt een sprookje .. slaapplek zoeken bij het strand eten opgewarmd en lekker in de tent slapen.. uitslapen want de boot vertrekt pas om 11:00 uur..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dag 8, vrijdag 27 juni 2014




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Wakker worden aan het strand geeft toch een lekker gevoel. Boel ingepakt gegeten lekker op mijn gemak want de boot vertrekt pas om 11:00 uur.
Even gestopt bij een trollen park, vorig de ferry”s ontmoet ik een Zwitserse man die op de fiets onderweg is.in het winkeltje eten ingeslagen en op de boot 1.45 min...
Aangekomen neem ik afscheid en rij verder door het adembenemende landschap, rustig touren over de gladde wegen.
Het is even de weg zoeken want deze route was niet gepland.
Opeens rij ik voorbij het Viking museum hier op de Lofoten tegenover staat een snackbar . Patat met hamburger gaat er wel in. Ik kijk nog even bij het museum en praat met een Duitser die 6 weken onderweg is op zijn trans alp .
Ik vraag waar ik het beate de boot kan nemen hier in Sandstrum. Ik ze het gas open misschien vertrekt die om 1900 uur en ben ik net op tijd.
Bij de haven aangekomen parkeert er net een enorme boot...helaas die gaat ergens anders heen mijn boot gaat om 22:30 dan maar even wachten ...
Ondertussen gewacht in een café was de enige gast dus weer lekker kletsen, 22_00 uur de boot, ik heb niet gereserveerd dus even wachten maar de aardige mevrouw zeg dat ze nog wel een plekje heeft . Even inchecken en daar zit ik dan.. op naar Bodo..



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dag 9 zaterdag 28 juni 2014.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Een paar uur op de boot geslapen om 02:30 uur aangekomen in Bodo stuk gereden, en daarna een paar uur geslapen in het zonnetje , gletsjer gezien cool en de elanden zijn ook wakker, negen uur zit op het volgende veerpont hierna nog 1 heef gaaf om zo te reizen .
Na 28 km is het wachten op de boot naar Kilsinghamn. Doel Trondheim maar op 150 km er voor was de energie. Op en heb een camping gezocht tent opgezet douche en lekker eten.


Dag 10 zondag 29 juni 2014.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tot 09:30 geslapen heerlijk het heeft geregend lucht is nog bewolkt. Rustig alles ingepakt en vertrokken, op 80 km voor Trondheim kon ik 3 Noorse bikers tegen zijn van een groep van 18 ex F16 piloten na een koffie rij ik net ze mee naar Trondheim .
De lucht klaart op en na de stad groet ik en vervolg mijn rit.
Het is al laat als ik de Atlantische weg vindt, regen aii en nu. Door rijden de weg is niet lang maar wel de moeite waard om te rijden. Na die weg begint het harder te regenen tent opzetten of een hutje opeens zie ik een bord staan hut 2 km ik draai een kleine weg in ergens achteraf camping hutjes de eigenaar zwaait ik ga erheen en vraag naar een hutje zo snel geregeld.
Ik ben droog, ik zie wat golfplaten liggen en leg die over mijn motor staat die ook droog .. morgen de passen Trollstigen en Geiranger rijden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dag 11 maandag 30 juni 2014



Klein oud hutje geslapen maar was heerlijk. Ulf en zijn vrouw Lisa blijken vandaag ook de 2 passen te gaan rijden.
Ik rij een stukje terug en ontmoet ze op de Atlantische weg heerlijk in het zonnetje.
Niet veel later stoppen er 7 motoren, het is erg druk met bussen vol toeristen en we gaan er meteen vandoor.



Dag 12 dinsdag 1 Juli 2014.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag voor het eerst de bergen in van Noorwegen, heftige 90 graden bochten stram omhoog en super vergezichten. Tegen 11:30 uur brood gegeten in het zonnetje aangeschoven bij een Noorse man kaart weer op tafel... hij zegt me dat ik niet helemaal onderin een grote lus moet rijden niets aan weinig te zien dan zegt die kijk die witte weg binnendoor die is wel gaaf.. en vanaf morgen middag krijgt zuid west Noorwegen slecht weer we zullen zien. Tegen 19:00 uur camping opgezocht in de keuken op de camping kom ik een vader en zoon tegen die vol trots zeggen dat ze op de Noordkaap nou ja Noordkaap het weer was te slecht en ze hebben niet echt boven gestaan maar ze zijn er geweest . Cool zeg ik en laat ze rustig vertellen, ik vraag ze hoe ze gereden zijn vader als bezem wagen net volle bepakking en zoon op de motor.. boot kiel Göteborg. Dan naar Stockholm gereden daar op de boot naar Finland Vandaar uit naar de Noordkaap geweldig avontuur.
Dat is het zeker zeg ik en nu terug naar huis rijden , nee boot vanaf Oslo naar kiel ...zo beleefd ieder zijn of haar avontuur op zijn eigen manier. Ik vindt het allemaal geweldig om te horen .
Heb 500 km gereden maar op de kaart is het maar een klein stukje.
Morgen eerst op naar Bergen is maar 395 km...


Dag 13 woensdag 2 juli 2014


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afgelopen nacht wakker geworden van de kou.. en dat gebeurd niet gauw.
Tegen 7 uur brand de zon alweer hoog aan de hemel heerlijk warm...
Spullen gepakt en op naar Bergen het schiet lekker op ik verkies de hoofdwegen ipv. De bergwegen wil vandaag lekker opschieten , dwars door bergen gereden wat een stad mooi authentiek en zeer toeristisch.
Even later vaar ik weer mee op een pondje ik rij er vanaf mooi nieuw asfalt goede vangrail ik rem voor de bocht maar de motor gaat rechtdoor , maar net weet ik het voorwiel uit de vangrail te houden wat gebeurd me nu.
Maar na het voorwiel komt het achterwiel deze beland tussen de vangrail en de straat ik denk daar ga ik maar het achterwiel krijgt weer grip en ik wordt de straat op geslingerd ik hou hem in de benen.
Eind verderop moet ik even zitten schade zijkant achterband is okay uitlaat deuk eindstuk verbogen en verder krasje maar ja hij doet het nog.
Ik stap op en rij weg hobbelend raar. Als uk de berg weerom moet stop ik op een parkeerplaats achterband bekeken shit het camvas komt erdoor na 7800 km.. nu al.. even terug zag ik een motor bij een huisjes staan, even vragen of ze ook een bandenadres hebben.. en die is er 80 km verderop en met een pondje over.
Ik begin aan de toch. Langzaam straks knapt die,, eindelijk de pond.
Tijdens de overtocht vraag ik een jongen of die het adres weet.. oja hij plat zijn telefoon en belt de eigenaar morgen om 8 uur kan ik er heen ook vraag ik de jongen of er een camping is ja hoor rij maar achter me aan.. wat een beleefd en behulpzaam volk die noren .
Zo morgen op bandenjacht hopen dateren een passende bij is.


Dag 14 donderdag 3 juli 2014.



7 uur eruit opzoek naar een achterband, eerste zaak waar ik kom om 8 heeft geen passende band hij stuurt me door. 2 km verderop .
Daar aangekomen kijkt de eigenaar me vol verwonding aan, ik vraag of hij ook een band heeft, het duurde even maar dan komt die met een voorband aan dit is het enige wat ik héb . Ik vraag om gereedschap en een krik, en ga aan de slag niet veel later komt het nieuwe rubber er onder.. schroef alles weer in elkaar en om 11:00 uur ben ik terug op de camping spullen pakken en gaan op naar Lysebotn.
Het landschap is ook hier zeer indrukwekkend keien groot klein landschap ligt er vol mee.
Tegen 1800 uur bereik ik de ferry helaas te laat morgen om 06:30 uur komt de eerste weer. Die avond gezellig zitten kletsen met de eigenaars van de kiosk.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dag 15 vrijdag 4 juli 2014.

Vroeg dag 5 uur wekker. Tent inpakken en de boot bellen of ze me komen oppikken .
Om 6 uur de ferry gebeld dat ze wel stoppen en me meenemen. Na een snelle boottocht kan ik aan de laatste bergetappe beginnen het is zeer rustig en heb alle ruimte en tijd om de bochten mooi aan te snijden ..boven aangekomen erg koud. En je kijkt zo het fjord in.
Ik toets op de navigatie in een plaatsje onder Oslo waar ik met de ferry over kan naar Moss en vanwaar uit naar Göteborg om zo af te zakken naar Malmö.
Het is erg druk en schiet niet op ik besluit om op een camping waar we vorig jaar ook hebben gestaan in Varberg te overnachten . Douche eten en een praatpaal gemaakt met de Canadese buurman die hier aan het fietsen is.
Morgen naar huis....

Dag 16 zaterdag 5 juli 2014.




Afbeelding

Wakker geworden van de brandende zon op de tent. Erik uit canada is al wakker.
Eten en de boel pakken.
9 uur tijd om te gaan 960 km voor de boeg.. de zon bakt op mijn helm deze warmte heb ik de afgelopen weken nog niet meegemaakt.
200 km dan ben ik in Malmö het gaat voorspoedig, tanken eten drinken en door.
kom in Denemarken nog 2 noren tegen op elk een goldwing ze komen uit Stavanger en gaan naar Kroatië pff dat zijn wat kilometers en dan zeggen ze dat ik gek ben ...
Als ik afscheid neem begint het te regenen , niet veel later brullen de goldwings me voorbij, 5 min later komt het met bakken uit de hemel zetten.
Ik zie de 2 noren onder een viaduct staan te schuilen ik rij door heeft geen zin om stil te gaan staan want in de verte is het al weer licht. Als het weer droog is denderen ze me weer voorbij en zie ze niet meer terug. Ondertussen rij ik Duitsland binnen nog 450 km ook die denderen voorbij tegen 21:00 uur stop ik de motor en zitten de indrukwekkende nooit meet te vergeten dagen erop.
Bedankt allemaal voor het reageren op de Fb verhalen .

Indy Drifter

Flower
Berichten: 38
Lid geworden op: 23-01-2014 04:07

Bericht door Flower » 23-04-2015 19:27

Bedankt voor het meer dan interessante reisverhaal en de vele foto's Indy.
Fijn dat je weer terug bent. Een klein ongelukje hoeft niet noodzakelijkerwijs slecht te zijn voor je smurf.

Indy
Site Admin
Berichten: 553
Lid geworden op: 29-06-2010 10:43

Bericht door Indy » 26-04-2015 11:20

bedankt flower,

Mau
Berichten: 22
Lid geworden op: 19-07-2013 17:17

Bericht door Mau » 10-06-2015 13:54

We loggen met ons allen te weinig meer in... Daarom is het mooie verhaal aan mij tot nu ontgaan! Ik zeg Top schrijven en pica's!! :roll:
RECmedia | audiovisuele producties

Plaats reactie