Uitlaat Einddemper

Hier kun je terecht met je mech en elec problemen
Plaats reactie
Flower
Berichten: 38
Lid geworden op: 23-01-2014 04:07

Uitlaat Einddemper

Bericht door Flower » 28-03-2017 00:53

Beste Rijders,
Eindelijk kwam het er van om te kijken wat er over was van de einddemper en omdat ik de loze ruimte al gezien had bij ondergaande zon, door de twee openingen, vooral: wat er in zou passen ter vervanging.

Het is niet fraai, precies zoals het hoorde wordt er uit gerukt voor extra galm en een ander die kan er weer iets in bouwen of een nieuwe uitlaat kopen.

De twee buisjes die de gassen, zo te zien, van horizontaal naar verticaal moeten draaien en nog even gecomprimeerd houden zaten vast aan een schot dat er uit wordt gezaagd.

Voor nieuw iets te bevestigen is er in het staartstuk een bout over en in het demper deel moet het dan geklemd worden.

Ik wil wat proberen met een aluminium kruik want deze past er helemaal in als ik de bodem er uitzaag, de onderkant temper en het daar dan wat in elkaar knijp. Buis door kruik en kleine gaten rond de hals

Veel verwacht ik er nog niet van en ben nog zoekende. Daarom: is er iemand met advies of misschien al "wijsheid van de groep" over het her-einddempen?

In ieder geval nu al deze unieke foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Flower
Berichten: 38
Lid geworden op: 23-01-2014 04:07

Bericht door Flower » 23-04-2017 22:32

Met veel moeite heb ik de resten van de gesloopte plaat die je op de foto's ziet weg geslepen. Een multitool is maar nét toereikend en kleine boortjes na één gaatje al niet scherp meer. Boven en onder zijn er nog twee, dieper gelegen, lassen die je eveneens een halve millimeter moet bijslijpen om een aluminium kruik er in te kunnen klemmen. Van de kruik heb ik alleen de bodem er, op ongeveer 4,5 centimeter, afgezaagd en (vooral bovenop) extra gaten geboord van verschillende diameter. De onderkant, verwarmd boven het gas en afgekoeld ("temperen"), een ietsje in elkaar gedrukt in de werkbank tot het past.

De kruik zit klem vast met twee stukjes stevig gaas wat ik wat opgevouwen heb en met de schroevendraaier naar het uiteinde van de vin gedrukt heb. Drie windingen "keramische" uitlaatisolatie kon ik ook langzaam naar binnen werken met een schroevendraaier. Het nutteloze gat voor een bout van de eerdere buis was een geschikte plek om een gaatje te boren voor een ring en klink.

Voor dat ik verder ga: in de twee boutjes van de vissenstaart past alleen een ster vorm bit. Voor het losdraaien heb je een 6 mm steeksleutel nodig die je ruimer geslepen hebt met de slijpschijf of een kleine stelbare Engelse sleutel.

Nu de rij ervaring;

Mechanisch bijgeluid is absoluut weggefilterd. Zonder vissenstaart rijdend hoorde ik al iets als: achterna gereden worden door een op perslucht aangedreven motor. Het maakt echt uit om het uiteinde nog wat extra te isoleren en de gassen door omleiding te vertragen. Het uiteinde van het sierstuk is niet meer een groot gat.

Het geluid is ronder en dieper, meer gescheiden voor en achter. Dit verschil is alleen slechts héél klein te noemen.

Ik hoor ook een ietwat duidelijker reflectie van het uitlaatgeluid tegen gebouwen en kunstwerken zoals viaducten.

Bij zwaar optrekken, in een lage versnelling, is er een aparte roffel te horen. Ik denk hierin de kruik te herkennen zoals wanneer je met de handpalm op zo een fles slaat. Het is niet storend en in zo een verkeerde versnelling rij ik toch haast nooit. De lage toeren zijn al erg genoeg.

Het benzineverbruik was niet tegenvallend maar ook niet beter. Deze week heb ik nieuwe banden gekregen. Werkelijk verschil meten was daardoor zelfs op een volle tank niet meer mogelijk. De koffie klotst dus niet echt uit het kopje maar leuk is het wel.

Afbeelding

Plaats reactie