Liftadapter

Technische vragen voor 1500 Drifter
Plaats reactie
Flower
Berichten: 38
Lid geworden op: 23-01-2014 04:07

Liftadapter

Bericht door Flower » 11-09-2015 17:34

Het leek mij leuk om een liftadapter te maken, zodat de motor op dit metalen hulpframe kan staan en de adapter dan het laagste punt is. Een schaarlift van 9 cm hoog kan er dan nog onder geschoven worden en er zijn ook pivot liften die je moet kantelen met een hefboom om zo voor of achterwiel van de grond krijgen. Voor de goede orde, de motorfiets kan ook gekanteld worden met een krik onder het frame rechtsvoor, onder het carter en op nog wel andere manieren als met een adapter.

Het frame heeft twee tabs met gaten voor verzekering, waaraan de motorfiets kan worden opgetild. Aan de voorkant is er nog een stuk frame wat haast horizontaal is.

Hiervoor heb ik al een plan gemaakt en, als balken in de lengte, een stander voor een kunststof badkuip gevonden. Ik zie overal geschikte dwarsbalken gemonteerd zitten maar in de winkel zijn ze niet te koop en dan moet ik nog een lasser vinden.

Dus wil ik de vordering met jullie delen en advies vragen wanneer iemand hier ervaring mee heeft. Ik moet nu een dwars-stuk vinden en een las werkplaats wat geen atelier is. Ik heb prijsopgave van 150 Euro en denk nog niet eens aan de helft maar heb inmiddels ook haast al het materiaal zelf al.

Dit zijn pagina's van een in de handel zijnde adapter:

http://www.vulcanbagger.com/forums/show ... php?t=1759

http://www.chucksterscustoms.com/Home/P ... er=CC-I-JA

Hier de maten.

Afbeelding

De bad stander die niet te lang is en geschikt lijkt om te gebruiken.

Afbeelding

walter
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-08-2011 16:21

Bericht door walter » 06-10-2015 00:11

Hij zal ondertussen al klaar zijn maar toch :)
Ik heb er zelf ook aan lopen denken maar ben er nog niet aan toegekomen.

Je kan die adapter kopen: http://www.ebay.nl/itm/LOOK-Kawasaki-Vu ... 1336651366

Kost ongeveer 110 euro inclusief transport en importkosten.

Daarnaast met je wel een lage lift hebben anders past de lift niet onder de motor incl adapter. Het is zowieso al moeilijk een lift te vinden die onder een 1500 past laat staan dat er nog een adapter onder zit.

Flower
Berichten: 38
Lid geworden op: 23-01-2014 04:07

Bericht door Flower » 06-10-2015 18:24

Het kan geen goede handel zijn wanneer een dergelijk eenvoudig artikel over de oceaan moet worden gemaakt en aan ons geleverd walter. Voor wat de prijs betreft kom ik opgeteld uit op hogere bedragen en dan zal met "invoerkosten" nog helemaal niets gedekt zijn. Reken voor een artikel duurder als ongeveer Euro 21 op een gelijk bedrag (inclusief verzendkosten en verpakking) aan BTW, heffingen en administratiekosten.

In ieder geval was ik klaar voor Euro 50 alles erbij. De badstander was van een bouwmarkt met opheffingsuitverkoop. Een holle dwarsbalk die plat genoeg is heb ik wel overal gezien maar niet kunnen kopen.

Hier even een paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stalen stang die de adapter vergrendeld aan de frame-tabs komt uit een wandrek van IKEA. Deze is precies 6 mm in doorsnede en heel sterk. Je kan goed zien dat die op zijn plaats blijft maar de eerste zit er op inzicht van het lasbedrijf tussenin gelast, om de constructie te verzekeren. Bij lange lassen zou het materiaal anders hebben kunnen buigen. Ik had er daar een stuk hout tussen willen schroeven.

Ik heb een goedkope, smalle, schaarlift van 9 centimeter hoog en de ruimte die ik over zou moeten hebben is 11 of 12 centimeter met de motorfiets rechtop gezet. Een iets hogere lift kan nog passen wanneer de motor op plankjes gereden wordt. Of het is geen motorlift natuurlijk.

Eerst de adapter nog even goed afwerken en in gebruik nemen. Voor de volgende zou ik dus voorzichtiger te werk gaan en eerst de bevestiging en de keggen op de leggers laten lassen. Na thuis te passen, de dwarsbalk er op klemmen of aftekenen en de beide dragende buizen op de goede afstand stevig aan elkaar schroeven met hout er tussen geklemd. Zo moet het meer kunnen worden wat je voor ogen hebt en is het eenvoudiger om uit te voeren.

Flower
Berichten: 38
Lid geworden op: 23-01-2014 04:07

Bericht door Flower » 17-06-2016 23:15

De adapter is in gebruik genomen om de velgen schoon te maken en de banden te controleren en dat heb ik op de foto gezet. Alles ging naar wens en de smalle lift past er dus gelukkig nog mooi onder en zonder veel moeite te hoeven doen staat de motor even gemakkelijk en stevig genoeg; rechtop, op het voorwiel of op het achterwiel.

Ik heb stoot rubbers uit een Euro Winkel, de Wibra of Action op de legger geplakt en foto 3 toont nog de plaats waar deze uiteindelijk geplaatst moeten worden. Ze waren evenveel ingedeukt na de klus, dus is er uiteindelijk ongeveer gelijke ondersteuning aan twee kanten.

Het is aan te raden om de vangers voor de tabs te beplakken met bijvoorbeeld leukoplast. De tabs aan het frame hadden meteen al wat roest sporen gekregen. Onder de verf is het frame dan niet overal meer glimmend denk ik.

Bij een container vond ik een aantal lange span banden en deze houd ik er maar even bij. Voor wat licht werk, dat niet al te lang duurt, waren de vochtige zeempjes op de lift voldoende. Toevallig is ons achterterrein nu verboden toegang geworden en kan ik de muur daar niet meer gebruiken om de motor, met wat stukjes hout onder de stander en in zijn versnelling, rechtop te krijgen. Toen ik de motor had gekocht vond ik een onvoldoende hoeveelheid cardan olie. Het was misschien gevuld als de motorfiets op zijn zijstander staat, te letterlijk uit het boekje overgenomen aanwijzingen misschien. Groet. Alfred

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie